ועדת שרים תחליט: פיקוח על מחירי תחליפי חלב לתינוקות

ועדת שרים תחליט: פיקוח על מחירי תחליפי חלב לתינוקות

מנתוני הלמ”ס עולה כי מאז 2006 מחירי תרכובות מזון לתינוקות עלו ב-20%. המוצרים בדרך כלל נמכרים במבצע, אך לפי נעמ”ת הם יקרים בכ-62% בישראל לעומת גרמניה ובכ-35% לעומת בריטניה וארה”ב. לא נמסר בכמה יירדו המחירים בעקבות הפיקוח

האם מחירי תרכובות מזון לתינוקות יוכנסו לפיקוח? ועדת שרים לחקיקה תתכנס מחר (א’) ותחליט אם להכניס את תחליפי החלב לפיקוח. לפי ח”כ רחל עזריה יוזמת המהלך, הצפי לאישור חיובי, לאחר שהוועדה לפיקוח על המחירים מצאה נתח שוק גדול מדי למטרנה, שיחד עם סימילאק שולטת בשוק תחליפי החלב. הפיקוח על תחליפי החלב הופסק ב-2001 והחזרתו נשקלה מאז מספר פעמים בשנים האחרונות. נשקלה גם הכרזה על סימילאק ומטרנה כקבוצת ריכוז. הבשורה הזאת מגיעה אחרי הודעת ארגון הבריאות העולמי לפיה על הורים להעדיף חלב אם ועל חברות לצמצם פרסומים המקדמים תחליפים.

“לאחר שמשרדי הכלכלה והאוצר בחנו את נושא מחירי תחליפי החלב וגילו כשל בשוק, כעת מסתמן שהמחירים ייכנסו לפיקוח, לראשונה מאז הוסר בשנת 2001”, מסרה ח”כ עזריה. “תחושת הבטן של ההורים הייתה נכונה, ויצרניות תחליפי החלב חוגגות על חשבונם של ההורים, לא ייתכן שיצטרכו לשלם כל כך הרבה כסף על תחליפי חלב”.

עוד נמסר כי לפני שלושה שבועות קבעה ועדת שרים לחקיקה כי הוועדה לפיקוח על המחירים תציג תכנית להורדת מחירי תחליפי החלב. ועדת הפיקוח, המשותפת למשרדי הכלכלה והאוצר, בחנה לעומק את שוק תחליפי החלב ומצאה כי יש כשל מבני בשוק – המתבטא בנתח שוק גדול מאוד לאחת היצרניות – דבר אשר

גורם למחירים גבוהים ותחרות לקויה בין יצרניות תחליפי החלב. כן נמצא כי מחירי חומרי הגלם ירדו, וירידה זו לא התגלגלה לציבור, כלומר החיסכון בעלויות הייצור הוביל לעלייה ברווחים של החברות, מבלי שהצרכן הישראלי נהנה ממנו.

לא נמסר בכמה יירדו המחירים בעקבות הפיקוח. בארה”ב יש סבסוד

לא נמסר בכמה ירדו המחירים בעקבות הפיקוח, שכן תחליפי חלב נמכרים לעיתים קרובות במבצעים וצרכנים נוהגים לקנות את התחליף המועדף עליהם ברשתות שמציעות עליו מבצע. הורים שמשתמשים בתחליפי חלב, משלמים בין 6 ל-10 שקלים ל-100 גרם אבקה. כל החברות משווקות מוצרים בגודל קטן של כ-400 גרם וגודל גדול של 700-900 גרם, תלוי בחברה. הגדלים משתנים בין החברות, באופן שעשוי לבלבל צרכנים.

לפי וועדת הפיקוח, “בהשוואה למחירי העולם, מחירי תחליפי החלב בישראל גבוהים באופן משמעותי. מהשוואת המחירים שערכה נעמ”ת עולה, כי תרכובות מזון לתינוקות יקרים בארץ בכ-62% מגרמניה וב-35% מהמחירים בבריטניה ובארה”ב. על פי בדיקות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומחקר מרכז המחקר והמידע של הכנסת, משנת 2006 המחירים בישראל עלו בכ-20% וכיום עומד המחיר הממוצע של

אריזת 900 גרם על 78 שקל”.

ל”.בדיקות שנעשו בעיתונות בזמן מחאת יוקר המחיה, לא תמיד העלו הפרשים גדולים לרעת ישראל בין המחירים בארץ לבין מחירי המדף בעולם של מותגי תחליפי החלב. רק שבחלק מהמדינות יש מותגים פרטיים זולים ובחלקן כמו ארה”ב, המדינה מספקת קופונים שמהווים סבסוד מיוחד של תחליפי חלב עבור שכבות חלשות.שוק של 3 חברות – בקרוב המצב ישתנה

השוק בארץ נחלק בין שלושה מותגים: מטרנה, סימילאק ונוטרילון. שתי השליטות הן מטרנה, שנמצאת בבעלות אסם וסימילאק – מותג אמריקאי של חברת אבוט, המיובא לארץ על-ידי פרומדיקו השייכת לקבוצת ניאופארם. נוטרילון הוא מותג אירופי בבעלות נוטרישה של דנונה, ובארץ הוא משווק על-ידי טבע.

בקרוב, שופרסל צפויה לייבא לארץ מותג פרטי שמיוצר על-ידי פריגו האמריקנית וכן צפוי להיכנס לארץ בקרוב מותג תחליף חלב נוסף, אך בקטגוריית נישה שאינה מתאימה לכל הצרכנים. השוק ספג מהלומה אחרי פרשת רמדיה ב-2003 (תחליף חלב צמחי של המותג לא הכיל ויטמין B1 מה שהביא לתמותה ופגיעה בתינוקות). כמו כן  עד בעבר שווק פה מותג נוסף: אופטימיל, ששיווקו הופסק ב-2013, בין היתר בשל נתח שוק קטן.סוגייה נוספת בשוק תחליפי החלב היא הקידום המכירות שלהם – בבתי-החולים. הורים נתקלים בתחליפי חלב לראשונה בבתי-החולים וכך מפתחים נאמנות למותג מסוים. עקב כך ובעקבות מחאה, בתי חולים נדרשים כיום להחזיק ביותר ממותג אחד.

הכתבה https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4828860,00.html

שתף פוסט זה